نقلت لكم هذه القصه للعظه
واتعظوا يا اولى الالباب
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته…. عندي 26 سنة متجوزة وبعيدة كل البعد عن اهلي بيني وبينهم بلاد وبلاد حكايتي تبتدي من يوم ما دخل النت بيتي في الاول كان كل بحثي في المواقع الاسلامية وجوزي كان بيشجعني وكان فرحان بيا جدا اني لقيت اللي يشغل وقتي ويشغلني خصوصا ان مفيش عندنا اولاد كانت حياتي عادية جدااا كل يوم زي التاني بس كان جوايا رضا مش طبيعي وكنت بنام وبالي مرتاح خصوصا اني اقنعت نفسي ببعدي عن بلدي اني ابعد عن كل شيئ كان يربطني بالماضي وبحب عمري اللي كان قبل جوازي وحاولت بكل الطرق اشغل تفكيري بحيث اني مفكرش في الشخص اللي حبيته لمدة اربع سنين وفي وسط انشغالي في النت باالصدفة دخلت موقع دردشة بصراحة حسيته عالم غريب وشدني بااللي فيه دخلت وبدات اتعرف علي ناس كتير وكان جوزي يقعد جمبي وانا بتكلم معاهم عادي ويشوفني بهزر مع الكل الشباب والبنات وكان معندهوش اي تعليق اتماديت في الشات واتعرفت اكتر وبدأت كل يوم ادخل الموقع دا وبعدين احكي لجوزي علي كلامنا وهزارنا كنت مش بخجل من كلامي لجوزي لانه بصراحة مكنش في الموضوع شيئ مخجل كله مجرد هزار وكلام عادي زي اللي بين الاخوات وبعضها بس كتير كانوا يحاولوا يشدوني لعالم الغرام والكلام دا كنت ارد بكل جراة واقول انا ست متجوزة وجاية هنا عشان بس اخوة وصداقة ومش هسمح لاي حد انه يقلبها لاي شي تاني ويوم ورا يوم اصبح الشات عندي زي الادمان عملنا شلة شباب وبنات وصرنا نتفق علي ميعاد دخولنا ومن يومها بدات اهمل المواقع الاسلامية اللي كنت دايما موجودة فيها وبدأت الشلة تسحبني معاها اكتر واكتر وبيوم قرر جوزي نسافر لبلدنا عارضت بقوة لان مش هيكون في نت دا كان مبرر عشان مرجعش بس الصراحة انه عشان مش عاوزة اتقابل مع الانسان اللي هيهز قلبي اول بس ما المح خياله كنت خايفة ومرعوبة من يوم رجوعي ومقابلتي له المهم رجعنا وحاولت بشتي الطرق اني مش اتقابل معاه وش لوش وقضينا الاجازة ورجعنا تاني للبلد اللي عايشين فيها ولما رجعت دورت علي شلة النت لقيت كل واحد منهم انشغل بحياته خصوصا اني طولت ببلدي المهم رجعت تاني للمواقع الاسلامية اللي كنت مداومة عليها وفيها اتعرفت علي انسان كان ببداية الامر ظاهرلي في منتهي الالتزام حكينا سوا علي النت وشدني تدينه وبقيت استشيره في بعض من امور الدين واتعرفنا اكتر وبيوم قولتله بعرفك علي بعض من الشلة ناس محترمة يومها عارض بشدة سالته ليه قالي مش هتحمل اشوفك بتتكلمي مع حد حسيت احساس غريب من كلمته بس حاولت اكدب احساسي واقول لا هو عارف اني ست متجوزة وكدا المهم يوم ورا يوم صارحني بحبه رغم انه عارف اني متجوزة واني استحالة هتطلق وكان يعرف عني بعض الامور الشخصيةوانا كمان كنت اعرف عنه بعض الامور بس ظروفه كانت تسمحله انه يتعلق او يعرف بنات حكيتله انه مش ينفع معايا كلامه دا وان انا عندي قناعة ان مفيش حب عالنت قالي مش بطلب منك شيئ انا حبيت اعرفك مشاعري مع العلم انه اكبر مني في السن ب 13 سنة وقولتله لو باقي علي معرفتي اقفل موضوع الحب والغرام دا خالص وفعلا قعدنا مدة طويلة نتكلم عادي بس كنت بحس من كلامه ليا بالحب وبحاول اقنع نفسي بالعكس ومن يومها بدأت اخجل احكي لجوزي عن كلامنا لان كلامه كان فيه بعض من كلام الغزل واتطور الكلام بينا واستمريت في الكلام معاه لمدة سنةونص انا بعترف اني غلطت من الاول اني سمحت له بكدا بس والله العظيم غصب عني في الوقت اللي هو كان بيقربلي كان جوزي بيبعد عني كانه عايشين مع بعض ومش عايشين وبعدين كنت احاول انبه جوزي للحكايات اللي في النت والحب والكلام دا عشان انه يقولي بس اوعي تغلطي غلطهم ولا كأنه سامعني لدرجة اني حكيتله حكايتي علي انها حكاية صاحبتي جاب اللوم علي جوزها انا بعترف اني غلطت كتير واتماديت في الغلط رغم معرفتي انه غلط بس ربنا غفور رحيم دلوقتي الشخص اللي اعرفه دا مريض وببعدي عنه بينهار والله العظيم كل يوم بيقرب من الموت اكتر ودا شيفاه وحساه بجد بس انا عزمت علي التوبة واسال الله العظيم انه يغفرلي ويسامحني لاني غلطت كتير ويثبتي ويسترني خصوصا ان الشخص دا بدأ يهددني بيقول عليا وعلي اعدائي بصراحة انا مش عارفة هو ممكن يعمل ايه وخصوصا اني وريته صور ليا وكمان بيقول انه هيموتني ويموت نفسه انا عارفة انه تهديد وبس ومش خايفة علي نفسي منه انا كل خوفي عليه هو لانه كتير حاول الانتحار قدامي علي الكام قبل كدا بسبب بعدي عنه اقسم علي كل من يقرأ حكايتي ومشكلتي انه يدعيلي باالغفران والثبات والستر
ويدعي للشخص دا باالهداية والشفاء .