أحمد فؤاد نجم
ولد أحمد فؤاد نجم في أيار- مايو سنة 1929
و في الطريق إلى “ عزبة نجم“ قريته التي استمدت اسمها من العائلة الكبيرة “ القبيلة كما يدعوها نجم“ التي ينتمي إليها الشاعر لا بد أن ترى كل نماذج البؤس , و القهر التي تمتد عبر آلاف السنين , و تبدو لشدة وطأتها بلا نهاية .
" كان والدي في بدا حياته ضابط شرطة مشاغب أبعد عن عمله و اشتغل موظفا في وزارة المالية ثم فلاحا في الأرض التي يملكها. مات أبي و كنت في السادسة , لا أذكر من طفولتي البعيدة إلا صور الجنة.كنت طفلا مدللا أحبني والدي لأنني أشد الأبناء قبحا .و أذكر أيضا أنه قبل أن يموت قال لي ... يا بني فيك شيء يقول لي إنك إما أن تصل إلى قمة ما و إما أن تبقى في الحضيض... فليحمك الله..." .
يقول نجم : " تركنا أبي لعالم وحش بلا قانون .كانت أمي صغيرة و ساحرة .ووقعت فريسة لمطامع أعمامي و هم أغنياء ..(امتلكت أسرتنا في أواخر القرن 19 و بداية القرن العشرين آلاف الأفدنة ). رفضت أمي أن تتزوج أحدهم لأنها أحبتنا و كانت تعرفهم جيدا.و كان عليها أن تتلقى العقاب كاملا فجعنا".
عمل نجم في معسكرات الجيش الانجليزي متنقلا بين مهن كثيرة كواء..لاعب كرة.. بائع ..عامل انشاآت وبناء.. ترزي. و في فايد و هي احدى مدن القنال التي كان يحتلها الانجليز التقى بعمال المطابع الشيوعيين..و كان في ذلك الحين قد علم نفسه القراءة و الكتابة و بدأت معاناته الطويلة تكتسب معنى. و اشترك مع الآلاف في المظاهرات التي اجتاحت مصر سنة 1946 و تشكلت اثناءها اللجنة الوطنية العليا للطلبة و العمال.
يقول نجم: كانت أهم قراءاتي في ذلك التاريخ هي رواية الأم لمكسيم غوركي, و هي مرتبطة في ذهني ببداية و عيي الحقيقي و العلمي ب حقائق هذا العالم, و الأسباب الموضوعية لقسوته و مرارته.
″ ولم أكن قد كتبت شعرا حقيقيا حتى ذلك الحين و انما كانت أغان عاطفية تدور في اطار الهجر و البعد و مشكلات الحب الاذاعية التي لم تنته حتى الآن... و كنت في ذلك الحين أحب ابنة عمتي و أتمناها, لكن الوضع الطبقي حال دون اتمام الزواج لأنهم أغنياء″ .
و خرج الشاعر مع 90000 ألف عامل مصر من المعسكرات الإنجليزية بعد أن قاطعوا العمل فيها على اثر إلغاء المعاهدة, و كان يعمل بائعا حينئذ فعرض عليه قائد المعسكر أن يبقى و إلا فلن يحصل على بضائعه,» و لكنني تركتها و ذهبت«.
و في الفترة ما بين 51 الى56 اشتغل شاعرنا عاملا في السكك الحديدية. و بعد معركة السويس قررت الحكومة المصرية أن تستولي على القاعدة البريطانية الموجودة في منطقة القنال و على كل ممتلكات الجيش هناك. و كانت ورش و أبورات الزقازيق تقوم في ذلك الحين بالدور الأساسي لان وابورات الاسماعيلية و السويس و بور سعيد ضربت جميعا في العدوان . ″ و بدأنا عملية نقل المعدات. و شهدت في هذة الفترة أكبر عملية نهب و خطف شهدتها أو سمعت عنها في حياتي كلها.أخذ كبار الضباط و المديرون ينقلون المعدات و قطع الغيار الى بيوتهم ... و فقدت أعصابي و سجلت احتجاجي أكثر من مرة... و في النهاية نقلت الى وزارة الشؤون الاجتماعية بعد أن تعلمت درسا كبيرا.أن القضية الوطنية لا تنفصل عن القضية الاجتماعية, كنت مقهورا و أرى القهر من حولي أشكالا و نماذج...كان هؤلاء الكبار منهمكين في نهب الورش, بينما يموت الفقراء كل يوم , دفاعا عن مصر...″ .
و في وزارة الشؤون الاجتماعية عملت طوافا أوزع البريد على العزب و الكفور و القرى و كنت أعيد في هذه المرحلة اكتشاف الواقع بعد أن تعمقت رؤيتي و تجربتي. شعرت حينئذ رغم أنني فلاح و عملت بالفأس لمدة 8 سنوات أن حجم القهر الواقع على الفلاحين هائل و غير محتمل . كنت أجد في الواقع المصري مرادفات حرفية لما تعلمته نظريا. كان التناقض الطبقي بشعا.
في سنة 1959 التي شهدت الصدام الضاري بين السلطة و اليسار في مصر على اثر أحداث العراق انتقل الشاعر من البريد إلى النقل الميكانيكي في العباسية أحد الأحياء القديمة في القاهرة.
يقول نجم: و في يوم لا يغيب عن ذاكرتي أخذوني مع أربعة آخرين من العمال المتهمين بالتحريض و المشاغبة إلى قسم البوليس و هناك ضربنا بقسوة حتى مات أحد العمال ״ .
...و ما زالت آثار الضرب واضحة على جسد نجم حتى الآن...
″ و بعد أن أعادونا إلى المصنع طلبوا إلينا أن نوقع إقرارا يقول أن العامل الذي مات كان مشاغبا و أنه قتل في مشاجرة مع أحد زملائه..و رفضت أن أوقع ,فضربت.″
و بعد ذلك عاش نجم فترة شديدة التعقيد من حياته إذ وجهت إليه تهمة الاختلاس, و وضع في السجن لمدة 33 شهرا.
ابوك السقا مات
الأغنيه
شيلني واشيلك
دانا برضه فرحت لك
وانا بتاعك يا بيه
واعرف
مااعرفش ليه
وكام عبد المعين
لابد في المسؤلين
وانا بتاع كل حاجه
ودراعك اليمين
وهتيف الوزير
وسواق المدير
ومهماز المدام
ونبوت الغفير
وراش العياده
وخدام السياده
واللي من غير سناده
يتعكز ع السرير ؟
وناس بدم ساقع
واقفين
ورا البراقع
يميعوا المبادىء
ويفسروا الشرائع
وناس من خلف شيش
خايفين من الشاويش
سلبيه الميه ميه
تعالي
لأ ما اجيش
دا كان كلام زمان
ما يبقالوش مكان
في مجتمع نضال
بيعجن الرجال
بالصهد والعرق
ولو حس الألم
يوشوش القلم
يصرخ ع الورق
يقول كل الكلام
عريان
مايزقوش
ويوصف الالام
للي ما اتالموش
أصل احنا شعب طيب
والطيبه فينا
بلوى
تاخدنا من قريب
وتجيبنا
كلمة حلوة
سامعين يا اهل البلد
ولا امسك النفير
يالبنت يا الولد
يا المجدع الكبير
عارفين ماشيين منين؟
والسكه السالكه فين؟
....
مشوارنا
مش هوين
وماهواش بالقليل مهما الخيال يزين
لسه الطريق
طويل
و ع الطريق شكوك
وجبال حسك
وشوك
صحصح ياعين ابوك
وامسك
في ايج اخوك
عايزين همة رجال
ابعد من المحال
واسرع من الامل تزلزل الجبال
وتفتح المجال
للعدل والعمل
ويطلع خير بلدنا
على ذمة ولادنا
وتبقى عيشه جنه
وملو الصحن حنه
على كفوف الصبايا
واعيش عين الاعادي
قايمين للعز رايه
واقعد ويا الصحابه
ونقول على الربابه
ياجل الانجازات
ابو السقا .. مات
من شرب الميه
طين
اتجمعوا العشاق
اتجمعوا العشاق في سجن القلعة ... اتجمعوا العشاق في باب الخلق
و الشمس غنوة من الزنازن طالعة .. و مصر غنوة مفرعة في الحلق
تجمعوا العشاق بالزنزانة .... مهما يطول السجن مهما القهر
مهما يزيد الفجر بالسجانة .. مين اللي يقدر ساعة يحبس مصر
...............
تجمعوا و العشق نار في الدم ..... نار تحرق الجوع و الدموع و الهم
نار تشتعل لما القدم ينضم .... لما الايادي تفور في لم اللحم
و اللحم متنتور في رملة سينا .... و الكدب بيحجز على أيادينا
قدم العدو غارسة في لحم ترابي ... و الكدب عشش مخبرين على بابي
و المخبرين خارجين كلاب سعرانة ... بيجمعوا العشاق في الزنزانة
...............
مصر النهار يطلقنا في الميادين .. مصر البكا .. مصر الغنا و الطين
مصر الشموس الهالة من الزنزانين .. هالة و طارحة بدمنا بسا تين
مصر الجناين طرحة مين يقطفها .. مصر الجناين للي يرفع سيفها
مهما يطول السجن مهما القهر .. مهما يزيد الفجر بالسجانة
مين اللي يقدر ساعة يحبس مصر
اسكندريه
يا اسكندريه
بحرك عجايب
ياريت ينوبني م الحب نايب
تحدفني موجه
على صدر موجه
والبحرهوجه
والصيد مطايب
أغسل هدومي
وأنشر همومي
على شمسه طالعه
وأنا فيها دايب
كأني فلاح في جيش عرابي
مات ع الطوابي
وراح في بحرك
كأني نسمه فوق الروابي
م البحر جايه
تغرق في سحرك
كأني كلمه من عقل بيرم
كأني غنوه من قلب سيد
كأني جوا المظاهره طالب
هتف باسمك
ومات معيد
كأني صوت النديم
في ليلك
بيصحي ناسك
يشدوا حيلك
كأني طوبه من بيت في حاره
كأني دمعه
في عيون سهارى
كأني نجمه فوق الفناره
تهدي الحيارى
والبدر غايب
يا اسكندريه
يامصراويه
على سن باسم
على ضحكه هاله
البحر
شباك ومشربيه
وانتي الاميره
ع الدنيا طاله
يا اسكندريه عاشق
وبدوي
ارتاح في حضنك
والود ودي
يكون كلامي
عربون غرامي
وبالمحبه
ناخد وندي
يا اسكندريه فيكي الغلابه
ع الرزق يسعوا ولايناموش
صبح صباحهم
رجع مساهم
وزاد شقاهم
ومارتاحوش
يا عيني ع اللي الزمان تعبهم
وضاع تعبهم
ومالتقوش
نزل شبكهم
في بحر طامي
طلع شبكهم
على فاشوش
وفيكي بين البشر
ديابه
وفيكي فوق البشر
وحوش
وفيكي ناس مغرمين صبابه
لو خان زمانهم
مابيخونوش
وفيكي خمري
سلمت امري
ما اقدرش اشوفه
وما انيلوش
سمك يا بني يا اسكندراني
في العشق واحد
مالكش تاني
سمك يابني يا اسكندراني
في الحسن ساحر ومعجباني
سمك يابني
والعشـق غيه
تبدأ بنظره
تبقى ملاغيه
وكل عاشق وله بهيه
وكل شاعر وله اغاني
وأنا اللي عشق الصبايا كاري
أعشق وأغني ما اقدرش اداري
واي نظره بتجيب قراري
وايشحال عيونك
يا الاسمراني
اصحي يا مصر
اصحى يا مصر
اصحى يا مصر
هزى هلالك
هاتى النصر
كونى يا مصر وعيشي يا مصر
مدي اديكى
وطولى العصر
اصحي وكوني وعيشي يا مصر
اصحى يا عامل مصر يا مجدع
وافهم دورك
ف الوردية
مهما بتتعب
مهما بتصنع
تعبك رايح
للحراميه
جهدك عملك
رزق عبالك
عرقك مرقك
ولا يهنا لك
اصحى يا عا مل
غير حالك
صون المصنع
واصنع مصر
اصحى وكونى وعيشي يا مصر
اصحى يا زارع مصر الخضره
قدره وخضره
ونور وجمال
ابدر غيطك
واحمى البدره
ضد الافه
والاستغلال
ارضك عرضك
باب الدار
صبحوا مداسه
للسمسار
نعطش
ولانشربش عكار
وصفه قالوها الحكما يامصر
اصحى وكونى وعيشي يا مصر
واصحى يا جندى
يا تار الشهدا
عمى وخالك
اختى واخوك
لجل ما تهدا وتارك يهدا
فرغ نارك ف اللى خانوك
يابن الشعب يا حامي الشعب
انت املنا فى يوم الصعب
اصحى يا جندى ودق الكعب
حرر مصر وطهر مصر
اصحى وكوني وعيشي يا مصر
اغنيه بقره حاحا النطاحه
الكلمات
ناح النواح والنواحه
على بقرة حاحا النطاحه
والبقره حلوب
تحلب قنطار
لكن مسلوب
من أهل الدار
والدار بصحاب
وحداشر باب
غير السراديب
وجحورالديب
وبيبان الدار
وف يوم معلوم
عملوها الروم
زقوا الترباس
هربوا الحراس
دخلوا الخواجات
شفطوا اللبنات
والبقره تنادي
وتقول ياولادي
وولاد الشوم
رايحين في النوم
البقره انقهرت
في القهر انصهرت
وقعت في البير
سألوا النواطير
طب وقعت ليه
وقعت من الخوف
والخوف ييجي من ايه
من عدم الشوف
وقعت من الجوع ومن الراحه
البقره السمرا النطاحه
ناحت مواويل النواحه
على حاحا
وعلى بقرة حاحا
حبيبي يامجرم ياسافل
يادون
يارب السوابق
يارد السجون
رزالتك معاهم
ونمك عليهم
دا زائد جنانك
ونعم الجنون
جابولي وجابولك
وياما يجيبوا لنا
لأن البلد دي
حاكمها القانون
توقع مابيني وما بين
الحكومة؟
دي برضك حكومة
وانا ايش اكون
أديك رحت مورته
وحتروح بشرطه
وحيفسحوك
في جميع السجون
وانا مش ح ازورك
كما كنت فاهم
ولاكنت فاهم
ولايحزنون
الحمام الامري
الحمام الامري صبح ع البناني
قابل الصبح النور بالاغاني
والمعاني الحلوه رنت
في الخميله الصاحيه غنت
والقلوب القاسيه حنت
للأماني
كنت فين يافجر غايب كنت فين
والسؤال ف عنيه دايب دمعتين
والساعات في الليل طويله
ع السهاري في الخميله
والاغاني كل ليله
ولسه تاني
الأولة بلدي
الأولة بلدي
و الثانية بلدي
و الثالثة بلدي
الأولة بلدي باسلطن جو موالي و دا الموصوف
و الثانية بلدي باقول الكلمة بالعالي و ع المكشوف
و الثالثة بلدي ياكنزي و عزوتي و مالي و ملو الشوف
الأولة بلدي باسلطن جو موالي و دا الموصوف
دوا العيــــــــــــــــــــان
و الثانية بلدي باقول الكلمة بالعالي و ع المكشوف
و ف المليـــــــــــــــان
و الثالثة بلدي ياكنزي و عزوتي و مالي و ملو الشوف
آوانـــــــــــــــــــــك آن
تحدي الحد يا بلدي
ما بين الحق و البهتان
و رايتك تعلا يا بلدي
دليل عن صحة البنيان
و دا الموصوف
و الاولة بلدي
و الثانية بلدي
و الثالثة بلدي
التوبة
أتوب ازاي و أنا أيوب
رماني الوعد و المكتوب
سنين ماشي ورا الأفكار
على كفوف القدم دوار
لاخليت ف الدروب مشوار
و لا فوق الورق مكتوب
و أتوب ازاي
رماني الشوق مشيت سواح
أغني و ماو قلبي جراح
على يميني شجر صبار
على اشمالي مفيش أشجار
على قلبي الهوى جبار
و بات غالب
و أنا المغلوب
و أتوب ازاي
رماني الشوق مشيت حادي
حدايا و غنوتي بلادي
يا عيني يا ليلي
على انسان
غريب الأهل وف الأوطان <
الجدع جدع
و الجبان جبان
بينا يا جدع
ننزل الميدان
و الميدان بعيد
عن جوف المدينة
يا تار الشهيد
ف الكنال و سينا
بحري و الصعيد
احنا أهله ادينا
أصلب م الحديد
ف الشدة تلاقينا
بالنار و السلاح
نرفع الكفاح
فوق كل العواصف
و هبوب الرياح
يسبق الليالي
و يجيب الصباح
يهزم الهزيمة
و يداوي الجراح
عايزين الصباح ؟
قدامكو الميدان
و الجدع جدع
و الجبان جبان
الخواجة الأمركاني
الخواجة الأمركاني
و السماسرة اللي وراه
تخنوا بالكذب ودنه
و عرضوله مقاس قفاه
فهموه من غير ما يفهم
ان سوق الشرق مغنم
و الخواجة بطبعه مغشم
و المصاري معفرتاه
حب يعمل فيها تاجر
و يطلق يسلب و ينهب
ف الزباين بالنهار
يحدف الدولار يلمه
تلتميت مليون دولار
بالقزايز و البنات
باللبان
و البومبونات
بالمدافع و الدانات
أو بأفلام الرعات
قول بقى تاجر و فاجر
و انفلت لص المواشي
رعب ماشي ف البلاد
يشفط البترول و يطرش
كل ألوان الفساد
عزرائيل من غير فرامل
يقلب العرسان أرامل
حتى ف بطون الحوامل
كان يدبح الحياة
بالسناكي و الخناجر
و النهاية يا خواجة
من ف يوم كانت بداية ؟
البداية برضه لازم
بيجي يوم توصل نهاية
مهما زاد الرأسمال
الهلاك هو المآل
و التاريخ هو اللي قال
لعبت الموت ف الحيات
يسحب الروح ف الحناجر
الربيع
يطوف الربيع
صغير بديع
و ينهي المطاف
اذا العدل طاف
و شاف الجميع
تعيش الزهور
اذا الدنيا نور
و تملا الخمايل
و تطرح مودة
عدد كل وردة
و تعمل عمايل
أحبك يا بلدي
و أحبك ربيع
شبابك مصحصح
و جوك بديع
و نيلك موافي
لحد الحوافي
يسافر يوافي
و يسقي العطاش
شجر تمر حنة
و شجر دقن الباشا
و تخضر أرضك
بطولك وعرضك
و تعلا السنابل
و تكسي الغيطان
و تشدي البلابل
و تملا الودان
يا مصر انت جنة
ربيعك فتنا
مشاتل مشاتل
سنابل و حنة
مجرد أماني
ياقلبي يا والع
مدام انت ثاني
مخضر و طالع
بلون الربيع
يطوف الربيع
صغير بديع
و ينهي المطاف
اذا العدل طاف
و شاف الجميع
السندباد
حكيم عليم مخلص جسور
طاير على جناح العصور
داير كما يدور الدولاب
و را التاريخ من الجدور
يطلع جبال
يقطع شعاب
يغوص ف أغوار البحور
ينبش بعينه ف الكتاب
يقر الشواهد ع القبور
و لما عاد السندباد
رمى السلام و قال كلام
و اسمع كلامه و حلله
تلقاه بسيط من أوله
تعمل حويط و تأوله
تطلع غشيم
قال الحكيم
العمر ماشي و كل ماشي و له مداه
و كل فرد و له بدايته و منتهاه
الشعب هو الباقي حي
هو اللي كان هو اللي جي
طوفان شديد لكن رشيد
يقدر يعيد صنع الحياة
و الشعب لما يقول يا أصحاب العقول
نسمع و نوعى و نحترم صوت الاله
الشربة العجيبة
البلي بم بم
والبلي باه
قالك ايه
قالك آه
شربة عجيبة
من تركيبة بلدي
يابلد البلي بلي با
قالك ايه
قالك آه
شوف يا مواطن
شوف يا أمير
واسبق شوفك بالتفكير
ناس بيقولو السرف بير
آدي البير
و آدي غطاه
و البلي بم بم
والبلي باه
قالك ايه
قالك آه
قالك كل الفول بيقوّت
قالك حشو المعدة يموت
قالّك صهين
قالك فوّت
كل دا كذب اناس كاشفاه
زي ماكشفو البلي بلي باه
قالك ايه
قالك آه
قالك يا مواطن يا ولداه
زاده الفول لازم تلقاه
عنده البنكرياس بطال
و الامساك فوق الاسهال
عنده الرهقة
عنده الدوخة
عنده انيميا
عنده عيال
قالك ثم الجهل مصيبة
مولّف ويا العيا تركيبة
تشرب منها تعطش تاني
تشرب تعطش
تشرب تاني
تعطش تشرب خمسة ف ستة
مية نار لو طالت جتة
لازم تلحس أسمن حتة
يعني العقل يا خلق الله
آدي البير
و آدي غطاه
البلي بم بم
والبلي باه
قالك ايه
قالك آه
قالك تصبر ع المكتوب
زي ما صبر النبي ايوب
يعني تسليم للميكروب
ياخد رزقه ـبفضل الله ـ
يفضل ينحل وبرك لما
تتفرط من وسط اللمة
خايخ ينخب السوس ف عضاك
خلا قوايمك ماهي شيلات
ويعالجوك الناس
بالصبر
مع انك عيان
بالصبر
قومك صبر
نومك صبر
لحد القبر يا حول الله
وحياتك م الدار للنار
تتولف عند العطار
يسقيك الحكمة ف اشعار
ويركب م الصبر دواره
وتقربع والداء عمال
ف عصام الابعد نحال
وتخلف للبوس عيال
وبهيه صبية ياولداه
آدي البير وآدي غطاه
والبلي بم بم والبلي باه
قالك ايه
قالك آه
بعد الكشف بميكروسكوب
شفنا التوب وما تحت التوب
تشكيلة امراض عشناها
واليكم في اللآتي دواها
وصفة عجيبة
من تركيبة بلدي
يا بلد البلي بلي باه
قالك ايه
قالك آه
وجع الراس جنعلجه بايه
قالك تدي التاس القوت
قالك طب والجهل يابيه
قالك سيب الكمة تفوت
فالك طب حتفوت الزاي
قالك لما الضلمة تموت
طب الضلمة تموت من ايه
قالك لازم بالنبوت
والنبوت حنجيبه منين
قالك لما نهز التوت
قالك قدر خفنا نهز
قالك نشرب صبغة يوت
حتطهر ايوب من صبره
وتفجز كبد المكبوت
وتفوق يونس من نومه
ويفلفص من بطن الحوت
آدي البير
آدي غطاه
وآدي وجعنا
وآدي دواه
البلي بم بم
والبلي باه
قالك ايه
قالك آه
الشيخ امام
دور يا كلام على كيفك دور
خلي بلدنا تعوم ف النور
ارمي الملمة ف بطن الظلمة
تحبل سلمى و تولد نور
يكشف عيبنا
و يلهبنا
لسعة ف لسعة
نهب نثور
دور يا كلام على كيفك دور
عم دياب
شايل غاب
و مسوح ف بلاد الناس
من شوق نوله
يعزل قوله
و يغني مرفوع الراس
بلدي يا نبع النور سلسال
يسقي الفكرة للأجيال
بلدي يالقمة عيش يا حلال
ع الأكالة
و ع الأكال
يا أم النيل سايل
مواويل
كل مغني و له موال
و أنا أرغولي لما يمول
سوى ف الأخر
سوى ف الأول
مش حيغني الا
يا مصر
يا ركوبة ركاب النصر
سرقوكي سكان القصر
و الضابط
عبد المأمور
دور يا كلام على كيفك دور
الطنبور
زهر الجناين طرح
و العتر مش واحد
مع ان أصل الشجر
طالع ف غيط واحد
و الحب لما انبدر
مسقي بماء واحد
عجبي على فرعين
كان أصلهم واحد
واحد عرز ف الطين
و اللي سرح واحد
و الورد لما انقطف
يا رب يا واحد
ريحت بيه أولوفات
و اللي تعب واحد
بسيطة جاوي جاوي
رواية المجالة
مليحة جاوي جاوي
للي ما نايمشي
طويلة جاوي جاوي
حكاية الرسالة
جريبة جاوي جاوي
و انت ما عالمشي
مد الخطوة و امشي
تلجى الصعب فات
غير الله ما دامش
و كل حي مات
و ان كنت ناصح
و فهمت المجالة
مهمها يا ابني للي ما فاهمشي
بسيطة
كيف الدنيا لف و دور يا طنبور
هم شوية خلي المية تغطي البور
معدودة الخطاوي
رايحة و لا جاية
ما يملكشي خوفك
ع الدنيا الدنية
جول الكلمة عالي
بالصوت البلالي
جول ان العدالة
دين الانسانية
كامش و خايف
فرج الشفايف
هو العمر واحد
و لا العمر مية
و ان كنت ناصح و فهمت المجالة
فهمها يا ابني للمفهمشي
بسيطة
كيف الدنيا لف و دور يا طنبور
هم شوية خل المية تغطي البور
المولى خالجنا بالعدل و ناشينا
طل ف خلجة تلجاه
بالعجل مساوينا
و منور طريجنا
من فضله و هادينا
بالنور اللي طالل من غرة نبينا
جن الليل غوانا
و مشينا ف عمانا
و نسينا شارعنل و تهنل ف المدينة
و ان كنت ناصح و فهمت المجالة
فهمها يا يا ابني للي ما فهمشي
بسيطة
كيف الدنيا لف و دور يا طنبور
هم شوية خلي المية تغطي البور
يا مودر شبابك
بسنين العذاب
بين وهم الأماني
و الصبر اللي شاب
صبر ع المساوي
بيزيد البلاوي
تبجى انت المصيبة
و تبجى انت المصاب
يا ويلك بصبرك
ع الظالم و ظلمه
ف الدنيا
و يويلك من يوم الحساب
و ان كنت ناصح و فهمت المجالة
فهمها يا يا ابني للي ما فهمشي
بسيطة
كيف الدنيا لف و دور
يا طنبور
هم شوية خلي المية تغطي البور
الغربة
يا غربة روحي روحي
لا تحطي على سطوحي
و سطوحي يطلع فدان
و الفدان يحتاج مروى
و المروى عرق الانسان
و الانسان يحتاج ثروة
و الثروة ف غيط الفلاح
و العامل صاحب المفتاح
و المفتاح يفتح جنة
و الجنة فيها الحنة
يا حنة يا محنية
عشقوكي الجناينية
زرعوكي خضرة خضرة
م البدرة للقطفية
و عجنوكي حمرة حمرة
للسمرة و الخمرية
و السمرة طرحت بستان
و البستان لا بس فستان
و الفستان طاقه طاقه
أحمر أخضر يا رفاقه
و رفاقي يا كل الناس
من كل الناس و الأجناس
ع الحنة واقفين حراس
و الحنة على سطوحي
يا غربت روحي
روحي
الفاعل
دللي الشيكارة
دنب الشيكارة
واجعد يا حفني ولع لك سيدارة
فكر شوية
في العيشة دية
ايه الجضية.. ايه العبارة
من صغر سني
شجيان لكني
مالط سني غير البصارة
ودخلت حارة
من دوه حارة
وف كل حارة
عليت عمارة
وسط المعاول
بنا و مناول
بس المجاول
كلني بشطارة
و لا خلا صرة
و لا لجمة حرة
و العيشة مرة
آخر مرارة
الفوازير
شاعر بيتخن من بوزه
ممكن تخوف به عيالك
نازل يقزقز أزا أوزو
حتتك يمينك وشمالك
بقي مليونير
واللي يعوزه
يلقاه في إيده
عقبالك
وخلي بالك من زوزو
وخلي زوزو من بالك
يا ولية عيب اختشي
ياشبة إيد الهون
دانتي اللي زيك مشي
يامرضعة قلاوون
مدحتي عشرين ملك
وميت وزير ورئيس
مروان
وعبد الملك
والمفتري
وعتريس
بتغني بالزمبلك ؟
ولا انتي صوت إبليس
من أول المبتدأ
حتي نهاية الكون؟
اللورد بن اللورد بن اللورد
ابن اللورد
متأصل في الثروة
لا أونا سيس
ولا فورد
حيطبق بسلامته
قوانين لا شتراكيه
ويدافع (( من عشمه ))
عن صوت الحريه
واهي كوسه
علي باميا
علي قرع استامبوللي
بتفرع يا بلدنا
علي وش التسقيه
سكرتير عموم مصر
وافهم كلامي
تعدد مناصبه
ولا تنتهيش
وجيه بالوراثه
وجاهل عصامي
جمع جهل طايل
وإيه ؟
من مفيش
وكان أصله ظابط
وحول حرامي
ويكتب أدب
بس ما يتقريش
لماليمو الشخلوعه
الدلوعه الكتكوت
الليله حيتنهد
ويغني ويموت
يشيلوه قال علي لندن
علشان جده هناك
من بعد ما يتلايم
علي دخل الشباك
ويهرب أموالك
ويقولك أهواك
يا شعب يا متلوع
ع الهدمة وع القوت
ينسونه المتبعتر
ما لقاش أب يلمه
إبن امه
بس امه كانت اجدع من أمه
باع نفسه بخسارة
ما قابلش المعايرجي
كان مالك أفكاره
واتعين تفكيرجي
والحاجه اللي تحير
طب إيه اللي اتغير
كان كاتب سرايرجي
واتحول شماشرجي
يكون في عون الصحافه
الله يكون في العون
لمالك يا دود القرافة
يا رمه يا ملعون
ينهش لحوم الفرايس
في الضلمه
يا وطواط
والكلمه عندك بضاعة
أما الشرف مطاط
بريئه منك بلدنا
مسلمين واقباط
ولا انت موسي
ولا انت
من كلاب فرعون
مجاول وشاعر
وبياع ملوحه
وتاجر غناوي
وسمسار بنات
نعيمه وزكيه وعطيات وتوحه
ومخبر مودك
علي التجريرات
حضر من بلدهم
بمقطف ملوحه
جبر
واشتراله
تلات تاكسيهات
يتوب علي دي البلد
منك وأمثالك
ما عدش لينا جلد
علي سو أفعالك
الفن للمعركه
عبيته في البلا ليص
وصحافة المعركه
في الكدب والتهجيص
ومليت طريق الهرم
يا عرص
بالتعريص
ما دام ما فيش للهرم
صاحب
هنيا لك
لأن الصراحه ف بلدنا قليله
بفضل المباحث
وأدب الرموز
جعلها اللئيم ابن بنت اللئيمه
شعار يرمي تحته السموم كيف يعوز
وبهدل اصول
الصراحة العظيمه
وخلا الندوب
في الحقايق
يزور
وحرم وحلل
وكتر وقلل
وسمى القبيله الذليله
حليمه
وقال ع السكوت ع الهزيمه
يجوز ؟
الفول وا للحمة
عن موضوع الفول واللحمة صرح مصدر قال مسئول
ان الطب اتقدم جدا والدكتور محسن بيقول
ان الشعب المصري خصوصا من مصلحته يقرش فول
حيث الفول المصري عموما يجعل من بني ادم غول
تأكل فخده في ربع زكيبه والدكتور محسن مسئول
يديك طاقة وقوة عجيبة تسمن جدا تبقى مهول
ثم اضاف الدكتور محسن ان اللحمه دي سم أكيد
بتزود أوجاع المعدة وتعود على طولة الايد
وتنيم بني ادم وتفرقع منه المواعيد
واللي بياكلوا اللحمة عموما حيخشوا جهنم تأبيد
يادكتور محسن يامزقلط يامصدر ياغير مسئول
حيث ان انتو عقول العالم والعالم محتاج لعقول
مارأى جنابك وجنابهم فيه واحد مجنون بيقول
احنا سيبونا نموت باللحمة وانتو تعيشوا وتاكلوا الفول
مارأيك ياكابتن محسن مش بالذمة كلام معقول
القضية
الحكاية والرواية
و القضية والجناية
و الفانلة ف الجونلة
و المخدة ف الملاية
و الارادة
بالشطارة
و الخسارة
ع التكايا
و الأمين مهلباتي
و الأمانة مهلباية
و الصحافة مهلبية
و الاذاعة يا ضناية
ألف ليلة وليلة تندب
ع الهوى
و تقول هوايا
و المشايخ كل شايخ
ف الفساد
يهدي الهدايا
و القناعة
للجواععى
و البضاعة
للهبايا
و البوليس ف اليغمة طايح
بالطبنجة و العصاية
ديب غريب
من غير كمامة
يهبش التوب و العباية
و القضية
يا قضايا
بالمكايد و الوشاية
دبروها و فصلوها
بالمقاس
لبست قضايا
و العدالة بالندالة
عطلوها و هي جاية
و الحكاية و الرواية
و القضية و الجناية
الحكاية عايزة قعدة
و الكلام
ملوش نهاية
الحكاية ان البلد
مش ملك ناسها
و الخلايق ف البلد
مش مالكة راسها
و البلد أصلا
بلدنا مش عليلة
البلد علتها جاية
من خرستها
شوف يا صاحبي
ما انت شايف كل حاجة
بس خايف
الحقيقة بنت كلمة
و الكلام لازم يدور
سندباد مواله عالي
ف المداين .. و الكفور
الكلام الكلام
يكسر القيد و اللجام
الكلام الكلام
يدفع الناس للأمام
شوف يا صاحبي
هي كلمة
دايرة ف وسط الزحام
البلد مش عايزة قعدة
و كل منهو بكلمتين
البلد عايزة المجاهدة
باللسان
و بالادين
كلنا و من غير معهادة
للبلد علينا دين
يكبسونا
يحبسونا
يضربونا كرباجين
البلد سامعة و شاهدة
و كل خرم قصاده عين
المرجيحة
يا عم ادريس
يا عم ادريس
يا بو المرجيحة و القواديس
ما جاش الدور
عشان يطلع قادوس لفوق
وابوس النور
و اطفي للعلالي شوق
و أغني ف الهوا موال
على ورد الخدود و الخال
و أدوق الحب سحر حلال
و أشوف الدنيا و أبقى عريس
يا عم ادريس
يا عم ادريس
يا عم ادريس علي الدور
ادور و اطلع مع الطالعين
كفاية سنين يا عم ادريس
يا عم ادريس كفاية سنين
و انا و عيال كما العصافير
رفاقة كلنا و فرافير
يا دوب يعلا الجناح بينا
يعدينا القادوس و يطير
و نرجع تاني
لا فرحنا
و لا عرفنا الطريق من فين
و جينا زي ما رحنا
حيارى و محرومين لتنين
نداوي بالقنا جرحنا
و نرمي اللوم
على الجناحين
و جرح النفس له وجعين
يبكي القلب
قبل العين
و قاضي الحظ له شرعين
لأهل البخت
و المتـــاعيس
يا عم ادريس
يا عم ادريس
و آه بختنا يشوفنا
و نرمي الوهر يدينا
و قاضي الحظ ينصفنا
و يحكم بالأمل لينا
و نتمرجح على كيفنا
و ينساب القادوس بينا
ياخودنا بعيد و يحدفنا
و عند الشمس يرمينا
و يبقى الجو هليلة
تلعلع فيه غناوينا
و نبدر ف الهوا حبه
تقول للهم يتجنى
و ترقص ف الفضا القواديس
يا عم ادريس
يا عم ادريس
اليويو
يا واد يا يويو
يا مبرراتي يا جبنة حادقة على فول حراتي
آستك لسانك
فارد ولامم
حسب الأبيح يا مهلباتي
يا واد يا يويو يا مهلبية
فوق الصواني
سايحة و طرية
في كل جلسة تلبس قضية
و تخيل عليها أوي يا مشخصاتي
يا واد يا يويو يا مبرراتي
حسب الوظيفة وانت و شطارتك
تظهر حلاوتك
تظهر مرارتك
لو خفضوك ترتفع حرارتك
لو صعدوك حالا
تنقلب جيلاتي
يا واد يا يويو يا مبرراتي
و بالمناسبة
و انت اللي أدرى
كان لك تحفظ على المبادرة
ليه النهاردة
بترش بدرة
يا ابن الأبالسة
يا ملطفاتي
يا واد يا يويو يا مبرراتي
و النهاية
لك عندي كلمة
آخر طريقك زحل و ضلمة
حيث ان آخر القرع ضلمة
يا اما كفتة طرية
من عند العجاتي
يا واد يا يويو
يا مبرراتي
انا اتوب عن حبك ؟
أنا اتوب عن حبك أنا ؟
أنا لي ف بعدك هنا ؟
دنا بترجاك
الله يجازيك
يا شاغلني معاك
وشاغلني عليك
وان غبت سنه
أنا برضه أنا
لا اقدر أنساك
ولا لي غنا
ولا اتوب
عن حبك أنا
زي ما يحلالك
زي هواك
سهرني عليك
سهرني معاك
دنا عمري ما اخاف من هجرك يوم
ولا قلبي بيفرح ونا وياك
وان كان أمل العشاق القرب
وأنا أملي ف حبك
هو الحب
وان غبت سنه
أنا برضه أنا
لا اقدر أنساك
ولا لي غنا
ولا اتوب عن حبك انا
أنا لا اتمنيت
ولا قلت يا ريت
ولا بعدك عني
جعلني سليت
دنا كل منايا أدوق اللوم
ويقولوا علي الناس
حبيت
وان كان أمل العشاق القرب
وأنا أملي ف حبك
هو الحب
وان غبت سنه
أنا برضه أنا
لا أقدر أنساك
ولا لي غنا
ولا اتوب عن حبك أنا
تخاصمني كتير
نصالحني كتير
كل دا يا حبيبي ما لوش تأثير
توصلني سنين
تهجرني سنين
ما تغيرنيش
دنا حبي كبير
وان كان أمل العشاق القرب
أنا أملي في حبك
هو الحب
وان غبت سنه
أنا برضه أنا
لا اقدر انساك
ولا لي غنا
ولا اتوب
عن حبك أنا
أهيم شوقا
زمان لما افترقنا ليل الطريق سرقنا وتهنا في المسالك
انا المجروح وانتي حزينه زي ماانتي عنيده في امتثالك
تعبنا ياحبيبتي تعبنا م العناد طريق واعر فرقنا وتهنا في البلاد
مع انك ياحبيبتي حياتك في الوداد وانا عارف نهايتي في البعاد
عذابك وحشني وعشقك هبشني وقلبك فرشني جناين وقمره
راجع لك ياسمرا
اهيم شوقا اعود شوقا الى لماكي وسلسبيلي
ياسمرا ياللي الهوى رماني
وتهت فيكي وضاع زماني
يحدفني بحرك لبر تاني
يجيبني شوقي او تندهيلي
اهيم شوقا اعود شوقا الى لماكي وسلسبيلي
هربت منك لقيتني فيكي
بعدت عنك قربت ليكي
سهرت وحدي اتونست بيكي
غلب حماري وتاه سبيلي
اهيم شوقا اعود شوقا الى لماكي وسلسبيلي
بتكات
بوتيكات النات كوا النَّات
وشقق مفروشه وعمولات
يا حلاوه الناوه كوا الناوه
يا بلدنا يا آخر فتاكات
بوتيكات النات كوا النات
**
شبيك لبيك فتح مخك
لبيك شبيك غمض عينك
حتقفّل مخك ح نطخك
ونلوشك لو تفتح عينك
ركب قرنين تركب مازدا
وتعيش سلطان في البرواز دا
مش عاجبك فالجبنه الفازده
والعيش والفول والكرَّات
يا حلاوه الناوه كوا الناوه
يا بلدنا يا آخر فتاكات
بوتيكات النات كوا النَّات
مين فيكوا ما يعرفش عليوه
شيّال المينا الكحيان
في ثواني اتمول واتحول
بقي مسيو عليوه عليَّان
إزاي؟
ما هي بوظه ومفتوحه
على حس ولاد المفضوحه
وأرانب صاحيه ومدبوحه
تتأستك تبيع البنوكات
يا حلاوه الناوه كوا الناوه
يا بلدنا يا آخر فتكات
بوتيكات النات كوا النَّات
حتقول الفقرا ومشاكلهم
دي مسائل عايزه التفانين
وأنا رأيي نحلها رباني
ونموّت كل الجعانين
وبهذا ما حدش
ح يجوع
لو نعلن هذا المشروع
وح نقفل هذا الموضوع
نهائياً
ونعيش في تبات
يا حلاوه الناوه كوا والناوه
يا بلدنا يا آخر فتكات
بوتيكات النات كوا النات
برولوج
يا ليل يا عين معرفش اكذب
طب و اكذب ليه
عدم المؤاخدة
لنا بكتب
و لا أبصرايه
لا أنا احترافي اشتراكية
و لا عندي نزعة رجعية
لكني شايف بعنيه
يا فلاحين يا صنيعية
بر الأمان بان
و المراكب
راح ترسي عليه
و انا حاكذب ليه
بكائية يناير
أنا رحت القلعة و شفت ياسين
حواليه العسكر و الزنازين
و الشوم و البوم و كلاب الروم
يا خسارة يا أزهار البساتين
عيطي يا بهية على القوانين
أنا شفت شباب الجامعة الزين
أحمد و بهاء و الكردي و زين
حارمينهم حتى الوف بالعين
و ف عز الظهر مغميين
عيطي يا بهية على القواننين
و قابلت سهام
ف كلام انسان
منقوش و مأثر ف الجدران
عن مصر و عن عمال حلوان
مظاليم العهد المعتقلين
عيطي يا بهية على القوانين
و قابلت هناك عزت و جواد
و قابلت كمان منذر و دياب
أربعة أبطال شنقوا الجلاد
التل يا هوذا الفدائيين
زغرطي يا بلدنا لدول مساجين
و اسمعي يا بلدنا خلاصة القول
و باقولك أهه و أنا قد القول
مش ممكن كد
حيحول الحول
على كد و الناس يفضلوا ساكتين
خليكوا شاهدين
خليكوا فاكرين
أنا رحت القلعة
و شفت ياسين
بهية
يسبق كلامنا سلامنا يطوف ع السامعين معنا
عصفور محندق يزقزق كلام موزون و له معنى
عن أرض سمرة و قمرة
و ضفة نهر و مراكب
و رفاق مسيرة عسيرة
و صورة حشد و مواكب
ف عيون صبية بهية
عليها الكلمة و المعنى
مصر يا أمة يا بهية
يا أم طرحة و جلابية
الزمن شاب
و انتي شابة
هو رايح
و انتي جية
جية فوق الصعب ماشية
فات عليكي ليل و ميه
و احتمالك هو هو
و ابتسمتك هي هي
تضحكي للصبح يصبح
بعد ليلة و مغربية
تطلع الشمس تلاقيكي
مفجبانية وصبية
الليل جزاير جزاير
يمد البحر يفنيها
و الفجر شعلة حتعلا
و عمر الموج ما يطويها
و الشط باين مداين عليها الشمس طوافة
ايدك ف ايدنا ساعدنا
دي مهما الموجة تتعافى
بالعزم ساعة جماعة
و بالاصرار نخطيها
مصر يا أمة يا سفينة
مهما كان البحر عاتي
فلاحينك ملاحينك
يزعقو للريح يواتي
اللي ع الدفة صنايعي
و اللي ع المجداف زناتي
و اللي فوق الصاري كاشف
كل ماضي و كل آتي
عقدتين و الثالثة ثابتة
تركبي الموجة العفية
توصلي بر السلامة
معجبانية و صبية
يا بهية
و يعود كلامنا بسلامنا يطوف ع الصحبة حلواني
عصفور محني يغني على الافراح و من ثاني
يرمي الغناوي تقاوي
تبوس الأرض تتحنى
تفرح و تطرح و تسرح
و ترجع ثاني تتغنى
اللي بنى مصركان ف الأصل حلواني
بيرم
ياعيون الشعر الصافي
يابحور هايجين مايجين
ماشيين في طريقك دايما
وح نفضل كده ماشيين
ع الدرب اللي انت سلكته
بالليل والناس نايمين
وان كنا نقول ونزود
ونجود في المضامين
بيكون الفضل لبيرم
أسس واحنا الطالعين
وح نرجع تاني نغني
ونقول ويا الملايين
يا بهيه وخبرينا .. ع اللي جتل ياسين
جوازة
شعبان البقال
عقبال الأنجال
اتوظف و اتنظف
و اتعدل له الحال
من بعد الجلابية
و الفوطة الدبلان
ف رقبته المهرية
من هبش الأكلان
و الدوحة الأزلية
و النوم ف الدكان
بقى صاحب
عربية
و عمارة
و سكان
تلقاه للصحبية
سهران
ع الكونكان
و ينام للعصرية
كبقيت الأعيان
و سألت الخضرية
و بتوع الدخان
ع الحكمة الالهية
في نظافة شعبان
و عرفت ان اخانا
شعبان ابن بهانة
ااتجوز فنانة
و اتعين فنان
جيفارا مات
جيفارا مات
جيفارا مات
آخر خبر ف الراديوهات
و ف الكنايس
والجوامع
و ف الحواري
و الشوارع
و ع القهاوي وع البارات
جيفارا مات
جيفارا مات
و اتمد حبل الدردشة و التعليقات
مات المناضل المثال
يا ميت خسارة ع الرجال
مات الجدع فوق مدفعه جوة الغابات
جسد نضاله بمصرعه
و من سكات
لا طبالين يفرقعوا
ولا اعلانات
ما رأيكم دام عزكم
يا انتيكات
يا غرقانين
ف الماكولات و الملبوسات
يا دفيانين
ومولعين الدفايات
يا محفلطين
يا ملمعين يا جميسنات
يا بتوع نضال آخر زمن
ف العوامات
ما رأيكم دام عزكم
جيفارا مات
لا طنطنة
و لا شنشنة
و لا اعلامات و استعلامات
عيني عليه ساعة القضا
من غير رفاقة تودعه
يطلع أنينه للفضا
يزعق و لا مين يسمعه
يمكن صرخ من الألم
من لسعة النا ف الحشا
يمكن ضحك
أو ابتسم
أو انتشى
يمكن لفظ آخر نفس كلمة وداع
لجل الجياع
يمكن وصية للي حاضنين القضية
بالصراع
صور كثير ملو الخيال
و ألف مليون احتمال
لكن أكيد و لا جدال
جيفارا مات موتة رجال
ياشغالين و محرومين
يا مسلسلين
رجلين و راس
خلاص خلاص
ما لكوش خلاص
غير بالبنادق و الرصاص
دا منطق العصر السعيد
عصرالزنوج و الأمريكان
الكلمة للنار و الحديد
و العدل اخرس أو جبان
صرخة جيفارا يا عبيد
في أي موطن أو مكان
ما فيش بديل
ما فيش مناص
يا تجهزو جيش الخلاص
يا تقولو ع العالم
خلاص
حلا ويللا
حلاويلا يا حلاويلا .. يا خسارة يا حول الله
الثوري النوري الكلمنجي .. هلاب الدين الشفطنجي
قاعد في الصف الاكلنجي ... شكلاطة و كاراميلا ..
يتمركس بعض الايام ... يتمسلم بعض الايام
و يصاحب كل الحكام .. و بسطعشر ملة ..
حلاويلا يا حلاويلا .. يا خسارة يا حول الله
يا حلاولو لو شفتو زمان .. مهموم بقضايا الانسان
بيتكتك لتقول بركان .. و لا بوتجاز و لا حلة ..
حلاويلا يا حلاويلا .. يا خسارة يا حول الله
اش حالك يا قريبي اليوم .. واش جاب التفاح للدوم
و اش جاب الأوضه ببدروم ... للعربية و فيلا
حلاويلا يا حلاويلا .. يا خسارة يا حول الله
جرانين و مسارح و ادارة .. و معلق طلبة و زمارة
يسلك اهو بيزمر .. يعطل يجيبوا المنافيلا
حلاويلا يا حلاويلا .. يا خسارة يا حول الله
وا ترستق هلاب الدين .. بقى عاقل جداً و رزين
و ياعيني علينا يامجانين .. عشنا و متـنا بعلة
حلاويلا يا حلاويلا .. يا خسارة يا حول الله
رجعوا التلامذه
رجعوا التلامذة
يا عم حمزة للجد تاني
يا مصر إنتي اللي باقية
و انتــــــــــي
قطف الأماني
لا كورة نفعت
و لا أونطة
و لا المناقشة و جدل بيزنطة
و لا الصحافة و الصحفجية
شاغلين شبابنا
عن القضيـــة
قيمولنا صهبة يا صهبجية
و دوقونا طعم الأغاني
رجعوا التلامذة
للجد تـــــــاني
طلعوا التلامذة ورد الجناين
اسمع يا ميلص و شوف و عاين
ملعون أبوك ابن كلب خاين
يا صوت أميركا
يا أمريكانـــــــي
رجعوا التلامذة يا عم حمزة
للجد تانــــــــــي
يا مصر إنتي اللي باقية و انتــــــــــي
قطف الأمانــــي
رسالة إلى الحدود
واه يا عبد الودود
يا رابص ع الحدود
و محافظ ع اللظام
كيفك يا واد صحيح
عسى الله تكون مليح
و راجب للامام
أمك ع تدعي ليك
و ع تسلم عليك
و تجول بعد السلام
خليك ددع لابوك
ليجوا مين دابوك
و يمصخوا الكلام
واه يا عبد الودود
ع أجولّك و انت خابر
كل الجضية عاد
ولسة دم خيك
ما شرباش التراب
حسك عينك تزحزح
يدك عن الزناد
خليك يا عبده راصد
لساعة الحساب
أن الأوان يا ولدي
ما عاد الا المعاد
تنفض الشركة واصل
وينزاحوا الكلاب
عايزني أكون أبوك
بتديب لي ثار اخوك
و الأهل يبلغوك
دميعا السلام
واه يا عبد الودود
كيفك و كيف زمايلك
عسى الله طيبين
خالك زناتي داي لك
ضمن المطوعين
و اختك تطلع يوماتي
ع المستشفى الجديمة
حاكم ع يمرنوها ف العركة
تكون حكيمة
و محمدين موافي
يتعلم المطافي
ويجولك شد عزمك
ويجولك العوافي
ومن هنا الجرايب و العيلة و العيال
ع يبلغوك سلامهم و لتمتة الردال
و آخر الكلام نجولك في الختام
الله يصون بلدنا
و يحرص السلام
والدك حسن محارب
غفير برد الحمام
ساتيا جراها
الى روح المهاتما غاندي الفقير
الطي حرر الهنك بةلمو سلام
ساتيا جراها
ساتيا جراها
تبري السقم
وتشفي العاهة
لف المغزل تاني تاني
اغزل توبك
و اغزل تاني
ملعونة السلعة البراني
و اللي جلبها
و اللي قناها
ساتيا جراها
يا ولاد الهند
يا غافلين
و بقى لكم ع الحال دا
سنين
البقرة تحت السكين
و خلاصها ف كلمة و معناها
ساتيا جراها
ساتيا جراها تعني سلام
لا سلبية و لا استسلام
لكن خطوة تسير قدام
بالشعب ان هب و خطاها
ساتيا جراها
تجمع شعب اتغرب
تاه
ضاع من بعضه
يا ولداه
مش فاكر غير كلمة آه
من علة استعصت
و دواها
ساتيا جراها
ساتيا جراها
سلام للأرض
سلام يا أرضنا
يا غطان الفلاحين
يا مصنع الصنايعي
يا بحور الصيادين
يا مدرسة يا جامعة
سلام و الدنيا سامعة
ينور ألف شمعة
ف ليل الحيرانين
و يبدد الظلام
سلام سلام سلام
سلام يادين قوية
خشنين و عرقانين
ينامو المغربية
و يقوموا مبدرين
يخضرو الجناين
و يطيرو الحمايم
و يعمرو المداين
و يضيعو ف الزحام
سلام يحمي الحياة
و صناع الحياة
ز يظيك الانتباه
ف الناس الذيبين
للحق و السلام
سلام سلام سلام
سلام يا أرضنا
يا جنات الزتون
يا أغلى عندنا
من حبات العيون
سلام نحميه بروحنا
و نصونه ف القلوب
و نداوي به جروحنا
احنا و كل الشعوب
سلام يطرح أماني
و يزوق الأغاني
و يروق الأناني
و يسقي العطشانين
بالعدل و السلام
سلام
سلام
سلام
شال الهوى
شال الهوى بينا
حط الهوى تاني
و احنا و السفينا
في بحر الأماني
عمي يا للي ماشي
ع الشط القريب
قوللي و انت ماشي
لأ و طيب
حبي راح ماجاش
مش حييجي تان
شال الهوى بينا
حط الهوى تاني
شال الهوى شاله
بان المستخبي
شاف قلبي نداله
يا عيني يا قلبي
حط الهوى شاله
خبى السحر عني
هو الهوى ماله
داير باله مني
كل ما يلاقينـــــــــــي
اشوف عينه تراعيني
كأنه بينادينــــــــــــي
أفوت أهلي و جيراني
شال الهوى بينا
حطالهوى تاني
شال الهوى شيلة
حطالهوى حطه
هما يوم و ليلة
كان فرش و غطى
شال الهوى بيا
من بين الحبايب
حط الهوى بيا
و أنا قلبي دايب
و التقيتني ماشي
أدور ما التقاشي
و اللي راح ما جاش
فكرني و نساني
شال الهوى بينا
حط الهوى تانى
شال الهوى بينا
رحنا عشمانين
حط الهوى بينا
جينا عطشانين
يا عشاق بلدنا
يا ولاد الغرام
لا رحنا استفدنا
و لا جينا بسلام
خدنا الهوى رحنا
و احنا زي ما احنا
و ارجعنا بجراحنا
و بحبة أماني
شال الهوى بينا
حط الهوى تاني
شرم برم
أنا الأديب الأدباتي
غايظني حال بلدياتي
و غلبت أوحوح و أهاتي
لكن بلدنا
سمعها ثقيل
الله الله يا بدوي
هات الشخاليل
شرم برم
و الناس غافلة
و الغفلة
ع الأفهام قافلة
و الكذب لعلع ف الحفلة
و أغلب السامر مساطيل
الله الله يا بدوي
دق الشخاليل
حالتنا ما تسرش انسان
و حالنا
يصعب ع الغلبان
لكن يا خلق علينا لسان
لو جريناه ع الصلب
يسيل
الله الله يا بدوي
يا أم الشماليل
السوس نخب سقف العشة
و عضمة الغنمات
هشة
عايزين صابونة و مقشة
و هات ياكنس
و هات يا غسيل
الله الله يا بلدي
مشوارنا طويل
آدي العبارة يا متولي
و آدي الصراحة اللي تخلي
عرق الغضب
فينا تمللي
بالجهل نافر
و التضليل
الله الله يا بدوي
لم الشخاليل
شيد قصورك
شيد قصورك ع المزارع
من كدنا وعمل إدينا
والخمارات جنب المصانع
والسجن مطرح الجنينه
واطلق كلابك
في الشوارع
واقفل زنازينك
علينا
وقل نومنا في المضاجع
ادي احنا
نمنا ما اشتهينا
واتقل علينا بالمواجع
احنا اتوجعنا
واكتفينا
وعرفنا
مين سبب جراحنا
وعرفنا روحنا
والتقينا
عمال وفلاحين
وطلبه
دقت ساعتنا
وابتداينا
نسلك طريق
ما لهش طريق
ما لهش راجع
والنصر قرب من عنينا
النصر أقرب
من إدينا
صبر أيوب
فين آخر الصبر ياشيخ أيوب
و لأمتى الحر يبات مغلوب
الجو ضباب
الوقت غروب
الديب ع الباب
الباب موروب
الحرب الحرب الحرب
و لا غير الحرب سبيل
و الضرب الضرب الضرب
على ناصية كل ذيل
النار و العار
لعدو الدار
و الموت للخاينين و الغدار
كان جدي كبير السن وكان
بيقوللي كلام
زي القرآن
الحق عجوز و قديم و يغر
لكن ما مايموتش و له طلاب
و التار قنطار
فوق كتف الحر
و الصبر ف وقت البلوة عذاب
و العزم صديق ف الوقت المر
و لا غير العزم
تلاقي صحاب
و الأرض براح
و ان داسها الذل
تضيق بالناس
و الخضرة تموت
و يعربد فيها البوم أجناس
و لا تبقى حياة
و لا يبقى نظام
و لا خطوة تسير بالناس
قدام
و لا تعرف بكرة
حيجي بأيه
و لا تفهم معنى لأي كلام
و نلف نلف
و برضه نقول
الحرب سجال
داير على طول
و السكة أمل
و النية عمل
و الجهد حياة
و الراحة شلل
يا زنود الناس الشغالة
ملعونة الراحة
ف خط النار
النصر عروسة يارجالة
لكن ممهورة
بالاصرار
التار يا عروبتنا
التار
التار فوق رقبتنا
قنطار
و خلاص الشعب الحر اختار
الحرب
الحرب
الحرب
و ليحيا كفاح الشعب
ع المحطة
ع المحطة
ع المحطة
و اللي شفته ع المحطة
طلعت الخفة
أم شنطة
سلم الأتوبيس بنطة
حتة ملعب
و الأكادة
ف القوام و الحسن بطة
هي خشت درجة أولى
و الكراسي بقت منطة
سابو تانية و غلب تانية
و القطيع على أولى خطي
اللي يصبش ف الجونلة
واللي يعلى
و اللي يوطى
بص واحد م اللي هما
دمعم فلفل و شطة
شاف صنايعي
ف البريمو
قال له خش هناك
يا أوسطى
تانية
انسب للي زيك
دي الحقيقة
بلاش مغالطة
لسطى قال له
يا عم زوق
دي الحياة تحب المباسطة
و انت شايف
مش مغمض
حاجة ملبن
حاجة قشطة
و لا يعني الكون حيخرب
لو فقير
يلهط له لهطة
على رأي المثل
ان قلت كلمه لم تخاف
وان خفت كلمه
لم تقول
كلام تقيل
على الخفاف
والفهم لصحاب العقول
مافهمتنيش
شد اللحاف
ونام وسيب النوم يطول
وبوس وسيب النوم يطول
وبوس اديك
وكلها حاف
والصبر برسيم العجول
تاكل شمال
تشيل كتاف
يعرض قفاك
واصبر
تنول
ولما تفرج
بالكفاف
تهيص
وتملا المخله
فول
غنوة لفلسطين
يا فلسطينية
و البندقاني رماكو
بالصهيونية
تقتل حمامكو ف حماكو
يا فلسطينية
و أنا بدي اسافر حداكو
ناري ف ادية
و ادية تنزل معاكو
على راس الحية
و تموت شريعة هولاكو
يا فلسطينية و الغربة طالت
كفاية
و الصحرا أنت م الاجئين
و الضحايا
و الأرض حنت
للفلاحين و السقاية
و الثورة غاية
و النصر أول خطاكو
يا فلسطينية
و الثورة هي الأكيدة
بالبندقية
نفرض حياتنا الجديدة
و السكة
مهما طالت
و باتت بعيدة
مد الخطاوي
هو اللي يسعف معاكو
يا فلسطينية
فتنام عليكو البشارة
بالنصرة طالعة
من تحت ميت ألف غارة
والشمعة والعة
و الأمريكان بالخسارة
راجعين حيارى
عقبال حداكو
غنوة للسلام
قد ايه القلب يعشق
لو سمع غنوة سلام
يا سلام
قد ايه الغنوة تحلا
لو بدينا بالسلام
يا سلام
قد ايه الروح تميل
و النغم يطلع جميل
و الوتر يوصل كلامه
للقلوب صافي و أصيل
قد ايه
و قد ايه
بس اقول ايه
و لا ايه
السلام دا كلمة خضرة
زي أوراق الريحان
ترتوي منها الشفايف
لما ينطقها اللسان
زوقوك الناس يا دنيا
بالكلام
عن السلام
و الكلام
غير الحقيقة
و العمل
غير الكلام
يا سلام
من هنا نبدى الكلام
يا صبابة يا مغرمين
كلنا نحب السلام
و السلام يحب مين ؟
السلام
بيحب نوره
و شوفوا نوره تبقى مين
غنوة للسلام
قد ايه القلب يعشق
لو سمع غنوة سلام
يا سلام
قد ايه الغنوة تحلا
لو بدينا بالسلام
يا سلام
قد ايه الروح تميل
و النغم يطلع جميل
و الوتر يوصل كلامه
للقلوب صافي و أصيل
قد ايه
و قد ايه
بس اقول ايه
و لا ايه
السلام دا كلمة خضرة
زي أوراق الريحان
ترتوي منها الشفايف
لما ينطقها اللسان
زوقوك الناس يا دنيا
بالكلام
عن السلام
و الكلام
غير الحقيقة
و العمل
غير الكلام
يا سلام
من هنا نبدى الكلام
يا صبابة يا مغرمين
كلنا نحب السلام
و السلام يحب مين ؟
السلام
بيحب نوره
و شوفوا نوره تبقى مين
فاليري جيسكار ديستان
الأغنيه
والست بتاعه كمان
حيجيب الديب من ديله
ويشبع كل جعان
يا سلاملم يا جدعان
ع الناس الجنتلمان
داحنا حنتمنجه واصل
وحتبقى العيشه جنان
التليفزيون حيلون
والجمعيات تتكون
والعربيات حتمون
بدل البنزين
بارفان
وحتحصل نهضه عظيمه
وحتبقى علينا القيمه
في المرسح او في السينما
او ف جنينة الحيوان
وحتبقى الاشيا زلابيه
ولاحوجه لسوريا وليبيا
وحنعمل وحده أرابيا
مع لندن والفاتيكان
والفقرا حياكلوا بطاطا
وحيمشوا بكل ألاطه
وبدال مايسموا شلاطه
حيسموا عيالهم
جان
ودا بفضل صديكي
ديستان الرومانتيكي
ولا حدش فيكو شريكي
ف